Festival v centru dění - Brno - #1 Festival Jedla

Tento raz to nebude recept ani pozvánka do kaviarne ale skôr také predstavenie jednej akcie, ktorá sa koná každoročne v moravskej metropole/ v mojom prechodnom domove -  v Brne. Reč je o "festivale v centru dení".  Celý mesiac od 11.9 do 12.10 sa na hlavnom námestí otvorí desiatka drevených stánkov , v ktorých prestavujú svoje pivá, vína, jedlá a remeslá tí najlepší producenti z Moravy.
This time we´re not bringing you any recipe neither invitation in to caffee. This is more of an introduction of an event that takes place in Brno every year.  We´re talking about  food festival that you could visit from 11.9. till 12.10. at the main square (Freedom square) where the best restaurants from Moravia opened their stands and let you try their best food, wine and beers.
Ja(Ka)  som sa s radosťou zúčastnila druhého a tretieho týždňa, v ktorých sa vychutnávalo víno a jedlo. V tomto článku vám ukážem, čo všetko božské sa dalo ochutnať.
I (Ka) was more then happy to take part at this festival -second and third week- to taste some wine and food. In this article I´ll share with you what food I tried. 


Oslava chutného jedla trvala štyri dni. Počas týchto dní si návštevníci mohli pochutiť na predjedlách, polievkach, hlavných jedlách a dezertoch. Samozrejme to neboli len tak hocijaké chuťovky. Na námestí sa predstavilo osem špičkových Brnenských reštaurácii, v ktorých by ste za "romantickú večeru" :) nechali nie malú sumu. Určite sa pýtate koľko mohla táto ochutnávka asi stáť? Návštevníci to mali veľmi jednoduché, stačilo si kúpiť žetóny, pričom jeden stál 30Kč, ktoré následne u stánku jednotlivej reštaurácie  vymenili za pochutinu. Samozrejme teraz vás napadlo, že si bolo potrebné  kúpiť minimálne 10 žetónov aby ste dostali nejaký chutný kus mäsa. Ale nie nie.
Food Celebration was four days long and you could try everything from starters, soups, main courses  to desserts. Obviously they weren´t just any meals that you can get daily. You had here a selection  of the best restaurants from Brno in which you would normally spend huge amount of money for just a little romantic diner. Now you are probably thinking that it must have been really expensive to get anything to eat here as well. But it really wasn´t. At the beginning you could buy "coupons"  for 30 Czech Crowns and you exchanged them for food once you had your order. And now you probably think that you had to buy at least 10 "coupons" , but NO!
Ja som sa zastavila u –Monte Bú Restaurant – Steak House a poviem Vám poriadne som si pochutnala.  Ako prvé ma zaujal "Grilovaný vyzrálý hovězí Bio rumpsteak z plemene Aberdeen Angus servírovaný s kachními játry foie gras, pečenou bramborou v himalájské soli", "smetanová omáčka s lanýžovým pestem " a ako dezert som si dopriala" Lískooříškový crème anglaise podávaný s čerstvými borůvkami a malinami v karibském rumu, zdobený hoblinou čokolády Valrhona " z toho istého stánku. Dohromady som minula 4 žetóny no a neuveriteľne som si pochutila. Mäso mi opiekli na grile rovno pod nosom a zemiaky taktiež . Čiže jedlo bolo servírované teplé a voňavé. Čo sa týka chuti, tak nemám čo vytknúť. Mäso sa rozpadalo na jazyku, omáčka bola lahodná, kačacia pečienka vôbec nechutila ako pečienka, ale niečo jemnučké s jemne slanou chuťou, a zemiaky so soľou môžem jesť hocikedy J. Ku krému sa môžem vyjadriť  tiež len v superlatívoch. Tú chuť ani neviem popísať slovami. Jemnosť, hebkosť, decentná výraznosť orechov so závanom tvarohu. Jediné čo mi prekážalo, boli čučoriedky, ktoré boli kupované, čo by nevadilo ale boli to tie z veľkovýroby, teda nemali chuť pravých čučoriedok.
First I stopped by - Monte Bú Resaurant-Steak House  and let me tell you, the food was amazing! I had a grilled Bio steak with duck liver and baked potatoes with Himalayan salt and cream sauce with truffles pesto and I had Hazelnut créme anglaise with fresh blueberries and raspberries in Carribean rum, decorated with Valrhona chocolate as dessert. I paid 4 "coupons" for this all and I felt into food coma. They grilled my steak in front of my eyes and so they did potatoes. That way the food was really fresh and warm.  The taste of everything was perfect. Meat was falling apart on my tongue , sauce was delicious, liver didn´t even taste as liver but as something soft and salty and I can eat potatoes with salt any time. 
Samozrejme som nemohla odolať a ďalší deň som sa vrátila. Príjemné boli aj doprovodné akcie, ako rôzne vystúpenia hudobných skupín, recitáli, komediálne čísla alebo tanečné vystúpenia.  Počas môjho výberového konania „ čo dopriať chuťovým pohárikom“ som si všimla, že obrovský počet návštevníkov si pochutnávalo na českej klasike – kačka, kapusta a knedlík. Áno, toto jedlo je klasika a pripravovalo ju niekoľko reštaurácii pričom všade vytvorili trochu inú verziu. No naokolo bolo toľko netradičných a málo dostupných dobrôt až som bola prekvapená aké malé percento ľudí je otvorené novým veciam.  
Of course I had to come back next day and try more. I also liked that there were concerts, dance performances and even comedy performances happening at the same time. Whilst I was trying to decide what to try this time I noticed that a lot of visitors went for a Czech classic - duck, cabbage and dumpling. I was kind of shocked because there were so many unusual meals in the offer and people still sticked to something classic and they were scared to try anything new. 
Aby som sa vrátila, tak do finále a na môj tanier sa tento raz dostala "Smetanová houbová polévka s jamón serrano, bazalkovými krutony a štýrským dýňovým olejem", ktorú pripravil Linden restautant&Pension. Keďže obľubujem chuť hríbov a ešte v kombinácií so smotanou a chutným olejom- bola som v hríbovom nebi. Po vyškrabaní posledných kvapiek polievky nastal veľký problém. Čo ochutnať z hlavných jedál. Rozhodovala som sa medzi "Špagetami se slávkami na loupaných rajčatech,šalotce, česneku, na bílém víně s plocholistou petrželí (Ristorante PIazza)"  a "Grilovaným vepřovým burgerem se salámem chorizo, chilli papričkou, podávaný v domácí bulce s majonézou Monte Bú, karamelizovanou cibulkou, sýrem cheddar,  pečeným křepelčím vejcem, polníčkem a rajčat". Nakoniec vyhralo jedlo s dlhším názvom. Aj v tomto prípade mäso spolu s cibuľou a vajíčkom boli pripravované pred zrakom návštevníka. Ešte som nikdy nemala „naozajstný“ burger vyrobený mimo mojej kuchyne a po ochutnaní som neoľutovala tento výber. Pri najbližšej možnosti si doma hneď vyskúšam túto kombináciu a spôsob prípravy a dúfam, že si aspoň z časti tak dobre pochutnám ako na tomto od  Monte Bú Restaurant – Steak House. Poslednou vecou na ktorú som minula svoj žetón bol "Domácí tvarohový dort s jahodovou omáčkou ovoněnou čerstvou mátou", je to taká už  klasika ale vyzerala chutne a Hotel Vista Brno ju dobre pripravil aj keď omáčka bola na môj vkus o niečo sladšia ale to je len môj osobný názor.
To get back to the point, at the finale I decided to try a Cream-mushroom soup with jamón serrano, basil croutons and pumpkin oil that was cooked by Linden restaurnat & pension. Since I love mushrooms and combination of cream and oil - I had real heaven in my mouth. Then I had a huge dilema again. What main course should I have?! I was deciding between  Spaghetti with mussels, tomato, garlic, shallots, white wine and parsley, and then I tried grilled burger with chorizo, chilli, mayo and tomato. At the end I went for burger. I have never ate a REAL burger cokked anywhere else then my kitchen and there was NO regret after first taste.  I can´t wait to make this on my own and I hope it will be at least as tasty as this one from Monte Bú Restaurant-Steak House . I spent my last "coupon" on Home-made cheesecake with strawberry-mint sauce. It is kind of a classic and Hotel Vista Brno prepared it just nicely. The sauce was a little too sweet but that is only my personal opinion.
 Na koniec môžem len vrelo odporučiť návštevu tohto festivalu. Takže ak budúci rok budete prechádzať Brnom alebo v ňom bývate na prelome septembra a októbra je treba zabehnúť na námestie a pochutnať si na niečom chutnom poprípade zbehnúť na obed do vyššie spomínaných reštaurácií. Vážne tam dobre varia.
Now I can only recommend you to come to this festival, maybe next year in case you are planning to visit Brno or you live somewhere near. The food is really delicious!
 Skoro som zabudla. V jeden deň bola dokonca ukážka a možná ochutnávka "Ústřice velké Speciale Geay N° 1 (Francie)". V podaní špičkového českého šéfkuchára Stanislava Zukala. Na túto špecialitku som si ale netrúfla. Možno nabudúce.
Oh I almost forgot. One day you had also a chance to try out oysters Speciale Geay N°1 (France) made by chef Stanislav Zukala. I wasn´t brave enough to do myself but maybe next time.
O pár dní si budete môcť prečítať o, pre mňa najočakávanejších , Slávnostiach vína.
Next time you will be able to read a little bit about  Wine celebration so get ready for that. 

Do vtedy / Until then .... Stay DekaLicious
Text and Photos: Ka
Translation: De

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára